Kdysi dávno jsem se zmínila, že možná přidám nějaké ty
kreslící návody. Jenže nebyla motivace. Dost okecávání, jde se na věc.
V tomhle článku půjde spíš o jakousi úvahu k zamyšlení
každého, kdo chce začít něco tvořit a ráda bych ho věnovala základnímu
prostředku kresby, a sice linii. O tomto výtvarném prostředku platí jedna
zásadní pravda - je to mocný nástroj, ale je potřeba to s ním umět jinak
škodí.
U mnoha začínajících kreslířů vidím, že je obrázek
celostínovaný tužkou obtažen silnou čarou, popřípadě není vystínován a je to
jen linka, popřípadě je to černý tlustý obrys nějakým způsobem vybarvený. Tohle
je v pořádku pokud váš obrázek má být dvojrozměrný a komixového typu (o tom ale článek nebude).
Jenže co když chcete dosáhnout prostorovosti dojmu a objekt
vystínovat? Linie je jednorozměrný útvar a trojrozměrný objekt (například hlava
koně) se s ní na dvojrozměrné ploše (papír) zobrazuje těžko. Není to nemožné,
ale to už chce zkušenosti. Mnohdy se to i těm nejlepším kreslířům nepovede.
Cvičení: Projeďte si tvorbu svého oblíbeného kreslíře a
hledejte v ní obrázek ohraničený liniemi – pokud nějaký takový najdete,
zamyslete se, jestli vás každá část čáry přesvědčila o prostorovosti objektu
nebo, jde jen o vystínovanou pěkně vypadající omalovánku.
V praxi: Záleží, co chcete nakreslit a čeho tím chcete dosáhnout, ale pokud se obrysům vyhnete, jen vám to prospěje. Naučíte se na tom rychleji
stínovat (když to s linií nevystínujete tak to nevadí, pokud to uděláte
bez linie, objekt se slije do jedné plochy) a oddělovat jednotlivé objekty
kresby (třeba postava a pozadí) i bez toho abyste to museli obtáhnout.
Pro příklad se dám několik možností pojetí čar. Nakreslím
třeba hrozivou příšeru z vřesovišť, co vysává upírům mozky (neberte to moc seriózně,
zabralo mi to tak 5-10 minut)
Můžete jí prostě jen vystínovat – Znázorníte jednak hloubku,
ale navíc také proporčně nevyvážené části, nepovedené perspektivní zkratky, a
všechny nedostatky kresby nejsou moc zřetelné.
Pak to můžete obtáhnout. Kresbu zvýrazníte (a v případě
že máte stejně rozlítaný rukopis jak já kresbu i jaksi uhladíte). A teď
nevýhody… Kresba pomalu ztrácí trojrozměrnost a nepovedené věci jsou
zvýrazněny- příliš velký zadek, divné tvary tlap, nešikovné rozložení váhy
těla. – Jinak řečeno, linie mnohdy zdůrazní kromě kresby samotné i její chyby.
No a teď zajdeme do extrému, linií znázorníme i svaly a
všelijaké tvary, prohlubně na těle příšery – kreslíři mnohdy přidávají i různé
nesmyslené čáry … vlastně ani nevím proč, takže přidám čáry na hřívu, jakože
hříva a na ocas jakože je chlupatý a dovnitř ucha (vlastně nevím proč, ale
mohlo by to vypadat cool)
Závěr: Linie je rozhodně velmi silný nástroj a musí se
užívat opatrně. Pokud kreslit začínáte, je dobré to s ní nepřehánět. Znám
spoustu kreslířů, co na tzv. „Lineartech“=obrysech založili něco, čemu říkají „můj
vlastní styl“. Ty obrázky jsou sice mnohdy pěkné, ale ta tvorba se nikam
neposouvá a opakují se v ní stále stejné chyby. (můj učitel kreslení to
shrnul takto: „obrys svědčí o naivitě kresby i autora“)
Ahoj, kedysi si sledovala môj blog sketcher.blog.cz, tak ak by si mala záujem presmeroval som sa na facebook :)
OdpovědětVymazathttps://www.facebook.com/pages/Franti%C5%A1ek-Guderna-Art/280969722044342?fref=ts