čtvrtek 7. ledna 2016

Co nás zdržuje od posunu ve výtvarné tvorbě

Mám takový dojem, že dnes si říká umělec(mně nevyjímaje)... tedy umělec ne, to zní moc namyšleně. Přijatelnější je anglické Artist, to zní odlehčeně a cool. (O nadužívání angličtiny jsem se už zmínila tady tady)
Tak jo mám takový dojem, že dnes si říká artist  každý kdo udrží v ruce tužku, nebo napsal pár povídek, co vyvěsil na blogu.
Ti vytrvalejší pak zvládli výstavu nebo knihu. A je to super.

Deleší dobou si projíždím obrázky skupiny lidí, které bych nazvala "pozačátečníci" už to nejsou ti patlalové, co neví kam s čárou, ale jejich tvorba se nikam moc dopředu nehýbe a špička všeho to také není. V tvorbě těchto lidí jsem si všimla několika společných znaků.

Hlavně malé
Většina pozačátečníků volí malinkaté formáty. Nemusí jít zrovna o pidi ACEO (6,4×8,9cm), které je samo osobě specifické, ale běda jak po nich chcete něco většího než je A5. Pokud jde o vele dílo jejich života, možná si troufnou i na A4.

Výtvarné potřeby jsou základ
Spousta z nich věří že to co umí, je díky jejich pastelkám/ vodovkám/ já nevím čemu ještě za X000,- korun, popřípadě. Jejich obrázky jsou hnusné, protože tohle špičkové vybavení nemají. Faktem bohužel zůstává, že když máte dobrou techniku, stačí IKEIní tužka.¨

Více je vždy více
V obrázku můžete napočítat i 10 použitých různých technik. Není důležité, že už je tam pastelka, tuž, gelovka, voskovka, lihovka, vodovka... Když tam neplácnu ještě temperu, nebude to ono. Experimentování z technikou je fajn, ale proč nezkusit ještě jiný experiment. Zvládnete celý obrázek jen jednou technikou?

Bílá, bílá, bílá, komu by se nelíbila
Jednu dobu byl trend, kdy někteří schopní umělci přidávali svým obrázkům šmrnc bílou gelovkou v některých detailech. Mám dojem že kvůli této vymoženosti, se někteří pozačátečníci zasekli u stínování. Proč to stínovat, když to pak můžu vyšrafovat bílou gelovkou? Pár čárek je jistě fajn, ale je to opravdu vždy nutné?

Nejdřív lineart
A máme tu další anglické slovíčko. Lineart je rozhodně oblíbený hlavně pro to, že český ekvivalent "Obrys" zní neprofesionálně a evokuje dny mateřské školy a omalovánky.

Je to můj styl¨
Tohle jde ruku v ruce s tím předchozím. To že si uděláte lineart, ten vybarvíte a nakonec dodáte čáry bílou gelovkou není váš styl. To je technika. Styl je jakási osobitost kresby vaší ruky, podle které je poznat, že je obrázek od vás ať je kreslený jakoukoliv technikou.


Tento článek jsem napsala asi před dvěma lety a nyní bych k tomu nejspíš přistoupila jinak a více tolerantně, každopádně na těch myšlenkách něco je a třeba se to bude někomu z vás hodit.




Žádné komentáře:

Okomentovat